Jag tror att folk har fattat det här med feminism helt fel



Jag menar inte att folk inte får ha en egen åsikt, tvärtom så vill jag att folk ska ha en egen åsikt. Men jag tror att många tror att feminism är något annat än det är. Det ovan är en printscreen från youtube, men jag har hittat många liknande kommentarer förut. Sen det som står om läraren i kommentarerna och att läraren sa vilka åsikter eleverna skulle ha är givetvis fel. Jag vill inte hänga ut just dessa personer på något sätt, de är endast exempel. Men det folk har skrivit om feminismen som ideologi är alltså det jag vill ta upp.

Såhär ser jag på feminism, för jag kan ju givetvis endast prata för mig själv. Enligt mej handlar feminism om jämställdhet, åt båda håll. Kvinnor och män ska vara lika. Är inte det vad alla borde vilja?

För att kunna uppnå jämställdhet så tror jag att det är viktigt med genusmedvetenhet och att uppfostra sina barn lika, oavsett kön. Att inte sätta en stämpel i pannan på sitt barn så fort det föds. Att låta barn skapa sina egna identiteter, utan att visa dem hur tjejer och killar ska vara. För killar idag uppfostras OFTA till att vara starka och oberoende, medan tjejer OFTA uppfostras att vara tysta och lyhörda. Och hur ska dessa barn då kunna växa upp till vuxna utan fördomar mot respektive kön, när de hela sin uppväxt fått höra hur olika tjejer och killar är? 

Feminism säger inte heller att det inte är tillåtet att vara tjejig. Man får raka benen och ha högklackat och vara feminist ändå. För feminism handlar bara i grund och botten om ett jämställt samhälle där män och kvinnor är lika på alla plan. Det började med kvinnor som till slut fick igenom kvinnlig rösträtt och idag fortsätter vi. Sverige kanske är långt kommen i jämställdhet, men vi är inte jämlika, inte än. Varför tar nästan alltid killar mest plats i klassrummet i grundskolan? Varför har killar ofta mycket lättare att ta för sig än vad tjejer har? Varför ska killen betala för notan när en tjej och kille går på dejt? Varför är det fler unga killar som slåss för att reda ut problem medan unga tjejer oftare tjafsar om det? Varför är det nästan aldrig tjejer som vinner i hip hop battles? Varför är det inte ens särskilt många tjejer som ställer upp? Vi är inte jämställda i dagens Sverige.

Och när vi blir det, så är det fortfarande ojämställt på många andra platser i världen.  

Jag vill helt enkelt inte att dessa små fysiska och biologiska skillnader som finns mellan könen ska behöva bestämma hur vi ska leva våra liv. Och personer ska inte bli dömda efter vilket kön de är. För jag tror att det mesta av våra kön sitter i psyket, och inte naturligt i kroppen eller hjärnan. 

Nu vet ni.

peace 

Kommentarer
Postat av: Linnea

Så himla bra skrivet! :)

2012-03-11 @ 22:14:12
URL: http://linneamariaa.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0