JAG BLIR SÅ JÄVLA LEDSEN OCH ARG



Den här traditionen är så sorglig. Och det händer 6000 flickor världen över, varje dag. Och mannen på slutet av videon, som hävdar att ingreppet inte är farligt och att han vill att hans egna döttrar ska bli könsstympade, JAG BLIR SÅ ARG! Är det bara jag som undrar om han hade haft samma åsikt om han hade varit en egyptisk kvinna? 

Jag hoppade runt i mitt rum och slog på soffan med en kudde för att få ut min frustration för fem minuter sedan. Nu är jag relativt lugn. 

Men det hjälper ju inte kvinnorna att jag ligger här hemma och är arg. För att det här ingreppet ska upphöra att existera krävs utbildning. Utbildning av barnmorskor som utför ingreppet. Utbilda henne om konsekvenserna av ingreppet så att hon slutar att utföra det. Här kan du utbilda en barnmorska: http://plansverige.org/shop#product/utbilda-en-barnmorska

Utbildning av folket är också viktigt. Att folk inser hur dåligt många kvinnor behandlas idag, och ändrar på det faktum. Att de inser att en kvinna är en kvinna som ska respekteras av alla, könsstympad eller ej. Och hon ska inte behöva genomgå ett ingrepp för att bli accepterad för hon är perfekt som hon är, hel.

Och slutligen, utbildning av kvinnorna själva. Så att de kan skapa sig en bättre framtid och skaffa sig ett jobb, så att hon kan försörja sig själv och inte låter sin egen eventuella, framtida dotter genomgå detta fruktansvärda ingrepp.

peace

(inlägget skrevs igårkväll (8 mars) klockan halv tio)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0