Varför gud med all säkerhet måste vara en man

Man hör ju många som ifrågasätter att gud är just Herren och Fadern, maskulin alltså. Varför kan inte gud vara en kvinna?

Det frågar jag mej också, men jag har insett att gud aldrig skulle kunna vara en kvinna. Varför då då?

Jo, för att kvinnor har skapats med en sämre andningkapacitet och muskelmassa än män. Alltså är männen fysiskt starkare än kvinnorna, och kan därför kontrollera dem med våld om så önskas. Varför kunde inte gud bara ha gjort båda kön jämlika, var det verkligen för mycket begärt?

Kvinnor har skapats med möjligheten att föda barn, och sedan också amma det. Vilket gör att kvinnor kommer att få sköta om barnen ganska mycket under deras första tid. Det borde ju till och med gud ha insett. Kvinnor har skapats med blödningar en gång per månad i stort sett hela sina liv. Hade gud varit en kvinna, så hade hon inte gjort såhär mot oss. Det förvånar mig inte att en manlig gud skulle ha gett tjejer alla dessa nackdelar, då övriga kristendomen också utgår ifrån män, kolla i Bibeln så får ni se. Manlig Jesus, manliga lärljungar, manliga profeter.

Ni kanske märker att jag inte är guds största fan, och det är sant. Dock tror jag nog på att det finns en gud, har svårt att tro att världen bara uppkom av sig själv, helt plötsligt. Men att jag tror på honom betyder inte att jag gillar honom så värst. Visst, han har några bra poänger. Att älska sin medmänniska som sig själv tillexempel. Jättebra. Men att kvinnan hela tiden blir ratad i i stort sett alla religioner,

det är fan inte okej.

Säg gärna emot, jag skulle älska att ha en diskussion istället för en monolog som nu. Säg vad ni tycker! Gillar ni gud, tror ni på gud?

peace

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tror inte på den gud som du beskriver här. En gammal könsdiskrimnerande gubbe med skägg.

Jag tror inte heller att gud är en kvinna.

och jag tänker mig inte (vad det nu är) som "gud". alltså ett namn. Känns bara som någon kraft långt bort från allting.

Jag vill inte se gud som en man, han borde inte få vara gud då, om han skapat denna orättvisa.

2011-11-10 @ 19:50:32
Postat av: amanda | feminist med neverending åsikter

intressant teori, anonym, och den låter också trovärdig. Det kan nog vara så att "gud" inte har ett kön. Men frågan kvarstår ju ändå, varför är kvinnan skapad fysiskt svagare?

2011-11-10 @ 23:02:59
URL: http://opinionsfabriken.blogg.se/
Postat av: Ruvejda

jag är ju muslim, men asså vi kallar bara våran Gud för Gud, inte herren, så man vet inte om det är en han/hon. Jag vet dock inte varför han skapade denna orättvisa, blir lite bekymrad över det...

2011-11-15 @ 21:06:15
URL: http://jetaaaime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0