Studiecirkeln

Idag följde jag med min pappa på en studiecirkel för invandrare som lär sig svenska osv. :D Min pappa hade föreläsning kan man säga. Det var verkligen jätteintressant att prata med folk från olika kulturer och med olika språk och religioner! 

En kvinna från Mellanöstern sa till mig att om jag hade gått ut i hennes hemland med mitt hår sådär (typ snett rakt upp på huvudet) så hade polisen klippt av det. Klippt av det. Hon sa att man inte fick se ut så. Tjejer måste ha slöja utomhus, och om jag förstod henne rätt så fick inte killar heller ha en sådan frisyr som jag har. Varför vet jag inte.

Det här gör mig så bekymrad. Att folk inte får se ut hur de vill, att man inte har den rätten överallt. Det borde ju vara en självklarhet, men det är inte så. 

Och idag diskuterade de körkort, och det faktum att man måste göra provet och teorin på svenska. Fanns i vissa fall på engleska också tror jag. Men detta hindrar många invandrare från att ta körkort, då de inte kan förstå språket så bra. Varför får de inte ta körkort på sitt eget språk?? Är det verkligen för mycket begärt att det i allafall finns en tolk på körskolor? Och om man inte kan ta körkort är det också svårt att få jobb. Det blir ju en ond cirkel. Jag hatar sådana här orättvisor. Bilkörning är ju inte på svenska, det är på bilspråk, och då spelar det väl ingen roll vilket språk man tar kursen på?? :bigeyes:


Åh jag vill följa med till cirkeln igen, det var ju superspännande. Plus att jag tränar lite spanska då också På samma gång, då där jobbar två sydamerikaner!  [de pratar spanska i Sydamerika för den ovetande] ;)  

peace guys♥

Kommentarer
Postat av: Anonym

Alla skyltar är ju på svenska?

2011-11-17 @ 14:10:13
Postat av: amanda | feminist med neverending åsikter

SV till anonym: nja, det är ju oftast symboler. men trots att vissa skyltar är på svenska, betyder det att de måste lära sig all teori på ett språk de inte helt förstår?

2011-11-17 @ 23:00:25
URL: http://opinionsfabriken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0