"Man föds inte till kvinna, man blir det"

Citat från Simone Beavouir. Det är sant. Man föds ju till en "honmänniska", men man föds inte till att bli det vi idag kallar kvinna.

Att vara kvinna innebär så mycket mer än att ha två bröst. Och tvärtom förstås, att vara man innebär så mycket mer än det borde.

Ja, jag föddes till flicka, men jag vägrar att bli en kvinna. En kvinna som sminkar sig för att hon anser att hennes ansikte inte skulle duga åt en man, en kvinna som handlar så mycket kläder som möjligt för att ingen minsann ska kunna säga att hon går i samma kläder jämt, en kvinna som pressar sig i smala storlekar för att se smalare ut än hon är, en kvinna som ska vara perfekt - bara för att en man ska vilja ha henne. Det är det all den här skönhetshetsen bland kvinnor går ut på, att män ska vilja ha dem. En sådan kvinna vägrar jag att bli.

Jag vägrar också att bli en man. En man som måste vara stark och tuff för annars är han en pussy (och gud förbjude att man skulle vara som en tjej), en man som måste visa sig stark och modig jämt, en man som aldrig får visa hur de känner sig innerst inne. För det är så de fostras som barn, till små soldater. Och det är inte sådana de är, under all kultur och alla normer de har tagit till sig.

Det är dessa ideal som eftersträvas. En smal liten kvinna som hela tiden längtar efter en man som måste visa sitt oberoende och vara stark och tuff. Och det är just de här idealen som jag inte tänker låta styra över mig. Jag tänker inte sätta människor i fack beroende på kön, för det är inte könen som egentligen skiljer oss åt. Det är vår egenskapade kultur. Och jag tänker aldrig sluta tro att män och kvinnor är kapabla till så mycket mer än att leva upp till respektive ideal.

För vi är så mycket mer än kvinnor och män. Vi är människor.



peace

Kommentarer
Postat av: Elif Driza

Sjukt bra skrivet & najs blogg Amanda!

2011-11-30 @ 20:32:19
URL: http://eelifd.devote.se/
Postat av: emelie

du borde skriva en bok, jag är helt allvarlig! Skriv ner allt du skrivit på bloggen och du kommer bli rik :O<3

2011-11-30 @ 21:15:07
URL: http://www.emelieeconstant.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

Herre jisses vad du skriver bra Amanda! Helt otroooolig text. Så himla braa! ♥

2011-11-30 @ 21:21:57
URL: http://sofiafollin.blogg.se/
Postat av: Ruvejda

enligt mig så är riktiga män visar sina känslor och riktiga kvinnor är sådana som kan vara helt naturliga och inte bry sig om andra och att få en man! Jättebra skrivet! <3

2011-11-30 @ 21:58:29
URL: http://jetaaaime.blogg.se/
Postat av: Ruvejda

Sv: Tack så jättemycket söta du! :')♥

2011-12-01 @ 15:28:34
URL: http://jetaaaime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0