Feminism - in amandas point of view

Mitt huvudämne på bloggen är alltså feminism, och jag antar att ni som tittar in här redan vet det från min förra blogg. Men jag tänkte ändå att jag skulle berätta lite om mina åsikter för den ovetande.

Feminism är alltså en ideologi som vill att män och kvinnor ska vara jämställda. Trots att Sverige anses vara det mest jämställda landet i världen vad jag vet, så har vi fortfarande en låååång väg kvar. Varför får egentligen kvinnor lägre lön än män? Och varför gör kvinnor globalt sett 66% av all världens arbete, men får bara 5% av världens totala lön?

Jag vet inte exakt hur man fick för sig att kvinnor är så okompetenta och okunniga, jag tror dock att det har växt fram under en sjukt lång tid. Enligt historieföreläsningarna i skolan började det när människan började odla, då arbetet kunde bli för tungt för kvinnor, och då blev de hänvisade till hemmet. 
Och där har de fått stanna.

Den viktigaste orsaken till att kvinnor än idag är "sämre" än män tror jag främst beror på könsrollerna. Det här kommer jag tjata en hel del om. Varför uppfostras små flickor till att bli prinsessor, medan killar ska vara tuffa små superhjältar?


Ser ni vad jag menar?

Ha en god natt

peace

Kommentarer
Postat av: naa

2011-11-09 @ 19:12:40
Postat av: natasha =)

ae, jag vill bli superhjälte... PowerPuffPinglorna ftw! :D

2011-11-09 @ 19:13:45
URL: http://natasha.devote.se
Postat av: Ruvejda

håller med dej, men typ, det kmr ju naturligt, eftersom att man har uppfostrats med det, så fel :(

2011-11-09 @ 22:06:41
URL: http://jetaaaime.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0